Praktyka asan to nie tylko ćwiczenia poprawiające sprawność fizyczną. Asany wzmacniają mięśnie, uelastyczniają stawy, dodają energii poprzez przyspieszenie przemiany materii i przepływu płynów ustrojowych, oczyszczają organizm na poziomie fizjologicznym dzięki masowaniu organów wewnętrznych. Pomagają rozwijać świadomość ciała, są sztuką samoobserwacji, poznawania własnych ograniczeń i pracy z nimi na fizycznym poziomie. Przyczyniają się do wyciszenia i uspokojenia umysłu. Właściwa praktyka – dostosowana do indywidualnych potrzeb i możliwości – daje poczucie stabilności i spokoju, odblokowuje emocjonalne napięcia spowodowane stresem. To droga do psychicznej równowagi i siły wewnętrznej.

Asany praktykujemy zarówno w sekwencjach dynamicznych, jak i statycznie. Dynamiczna praktyka asan, podczas której synchronizujemy ruch z oddechem, doprowadza do odpowiedniego funkcjonowania ciała i odpowiedniej koncentracji umysłu – rozwija nie tylko mięśnie i siłę, ale przede wszystkim sprawia, że stopniowo uwalniamy się od napięć i czujemy lepiej.

Uczę asan w podejściu Vinyasa Krama. Korzystam też z innych rodzajów jogi – Yin Yogi, Ashtangi Vinyasa Yogi i jogi według Iyengara.

Vinyasa krama joga to starożytna praktyka rozwoju fizycznego i duchowego, którą rozpropagował nauczyciel nauczycieli współczesnej jogi Sri T. Krishnamacharya (1888-1989). Fundamentalną ideą vinyasy jest integracja ruchu, oddechu i uważności. Vinyasa krama korzysta z licznych odmian każdej pozycji tak, aby w pełni zbadać możliwości ciała. Metoda skupia się na dostosowaniu praktyki do indywidualnych potrzeb.

W wywiadzie, który Maciej Wielobób (z Vinyasa krama joga Kraków) przeprowadził w pierwszej połowie 2008 roku z aczarją Śrivatsą Ramaswamim (S.Ramaswami studiował z Krishnamacharyą 33 lata), Ramaswami powiedział:

„Vinyasa krama jest metodą praktyki asan i ich wariantów w różnych zakresach ruchu skupionych wokół pewnych dobrze znanych pozycji. Według tradycji Śri Krishnamacaryi, ruchy wykonywane są powoli z oddechem płynnie towarzyszącym ruchowi. Ruch musi być zsynchronizowany z oddechem, a umysł podąża za oddechem, dzięki czemu umysł, oddech i ruch są w idealnej harmonii. Zjednoczenie ciała i umysłu dzieje się dzięki oddechowi, który możnaby tu porównać do uprzęży. Jest 10 podstawowych sekwencji, które biorą swój początek od pozycji stojących takich jak tadasana, trikonasana, od asan siedzących takich jak paścimottanasana i padmasana, od pozycji dwróconych jak sirsasana i sarvangasana etc. Jest ponad 700 vinyas, które były nauczane przez Krishnamacaryę. Praktyka vinyasa krama pozwala, aby całe ciało pracowało – wszystkie stawy, więzadła i mięśnie, w ten sposób system jest zaprojektowany. Gdy towarzyszy temu głęboki oddech, wewnętrzne mięśnie klatki piersiowej, brzucha i dna miednicy oraz organy wewnętrzne także uczestniczą w ćwiczeniach.”